Strategie de Social Media – planificare si implementare

 

Dacă în articolul anterior vă ofeream câteva sfaturi rapide despre ceea ce reprezintă social media marketing şi cum vă puteţi promova eficient afacerea, astăzi vă voi prezenta câţiva paşi elementari pentru planificarea şi implementarea unei strategii de social media.

Pentru început, trebuie clarificat ce reprezintă o strategie de social media.

O strategie ar trebui să definească obiectivul principal al prezenței afacerii voastre în social media și să seteze parametrii pentru ce va livra și modul în care acesta va fi livrat. Strategia va fi susţinută de un plan tactic, în care vor fi definite modul în care aceasta va fi livrată, canalele ce o vor livra, resursele și bugetele alocate.

Iată câţiva paşi elementari pentru planificarea şi implementarea unei strategii de social media:

Strategy statement

Primul pas este realizarea unui scurt rezumat în care prezintaţi concis ceea ce îşi propune să realizeze strategia. Spre exemplu am putea seta ca obiectiv pentru strategia noastră faptul că vom spori gradul de implicare din partea clienților și a conexiunilor existente, precum şi atragerea de noi segmente de public printr-o activitate organică și plătită.

Stabilirea nevoilor şi obiectivelor

Următorul pas este să stabiliţi care sunt nevoile publicului vostru ţintă dar care sunt şi obiectivele voastre. Nu veţi obţine reacţiile dorite dacă ceea ce postaţi nu este de interes pentru publicul vostru. De asemenea, în acelaşi timp, degeaba postaţi conţinut relevant pentru public dacă nu ştiţi unde să ajungeţi sau cum să convertiţi acele like-uri/share-uri /retweet-uri /comment-uri /pin-uri în bani.

Pentru a vă seta mai eficient obiectivele vă propun să folositi strategia SMART pentru a vă asigura că fiecare obiectiv stabilit are un set de criterii măsurabile pe baza căror veţi putea evalua progresul acestora.

yup

S = Specific: obiectivele trebuie transpuse în paşi specifici pentru a identifica ce operaţiuni necesită a fi făcute; trebuie să răspundă următoarelor întrebări: ce, de ce, cum, în ce ordine vor fi realizate operaţiunile respective.

M = Measurable (masurabil): tot ceea ce implementaţi trebuie să poată fi şi măsurat tocmai pentru a putea controla.

A = Achievable (realizabil): trebuie evaluate resursele financiare, resursele umane şi alte resurse necesare pentru ca strategia să aibă success. De asemenea, trebuie analizate şi riscurile existente, factorii externi ce ar putea influenţa succesul strategiei voastre.

R = Realistic (realist): scopul strategiei trebuie să corespundă strategiei globale a afacerii voastre.

T = Timely (la timp): pentru ca strategia să fie eficientă, este necesar să vă setaţi un timp de realizare pentru fiecare operaţiune stabilită, timp care va trebui respectat întocmai. De asemenea limitele de timp vor fi măsurabile, realizabile şi realiste.

În ceea ce priveşte înţelegerea publicului ţintă, trebuie să identificaţi câteva lucruri definitorii pentru aceştia precum date biografice, obiceiurile din online-când sunt activi pe reţelele de socializare, cu ce rezonează cel mai bine etc. Pentru asta trebuie să folosiţi instrumentele şi statisticile pe care Facebook vi le furnizează. Nu în ultimul rând, trebuie să stabiliţi în ce categorie se încadrează cei pentru care setaţi strategia de social media. Aceştia sunt:

Loiali- clienţi constanţi care sunt deja conectaţi cu voi în reţelele de social media. Pe aceştia vreţi să-i păstraţii, să le sporiţi angajamentul precum şi achiziţiile.

Existenţi– clienţi ce au folosit serviciile voastre înainte însă nu sunt clienţi constanţi şi încă nu sunt conectaţi cu voi în social media. Pe aceştia vreţi să-i atrageţi, să-i apropiaţi de voi în online tocmai pentru a spori ratele de achiziţie şi de a-i fideliza.

Potenţiali- oameni care nu au folosit serviciile voastre, nu au avut nicio interacţiune online cu brandul vostru însă sunt oameni care folosesc social media. Pentru aceştia veţi folosi social media pentru a intra în contact cu ei, pentru a realiza o interacţiune constantă între ei şi brand, pentru ca în final să-i determinaţi să apeleze la serviciile voastre.

Perspectiva celor 5 laturi

  • Conţinut- ce postaţi, cum, în ce fel, când.
  • Aplicaţii- ajută în promovare.
  • Reclame- sunt necesare pentru ca aplicaţiile sau conţinutul vostru să fie mai vizibile de un număr de persoane mai mare.
  • Relaţia cu clienţii- trebuie să fiţi prompţi în a răspunde comentariilor, mesajelor sau recenziilor.
  • Măsurare- este extrem de important să măsuraţi tot ceea ce implementaţi.

Abia după ce aţi stabilit obiectivele, nevoile publicului ţinţă şi perspectiva celor 5 laturi, veţi putea trece la ceilalţi paşi, paşi pe care îi voi prezenta în articolul următor. Ţineţi aproape!

Sursa: 1, 2.

Poate te interesează şi: